четвер, 4 травня 2017 р.

Збереження психологічного здоров я

Заняття з елементами тренінгу

«Збереження психологічного здоров’я»
                                                                                                Підготувала
  практичний психолог
                                                                                    Кливняк А.В.
Тема:Збереження психологічного здоровя»
Основна мета: формування позитивного сприйняття дійсності, сприяння саногенному мисленню.
Основні завдання:
усвідомлення взаємозв'язку професійного й психічного здоров'я;
бачення перспектив професійного зростання;
позитивне усвідомлення власного «Я».

Тривалість 45 хв
з/п
Вид роботи
Трива­лість (хв.)
Ресурсне за­безпечення
Вступний блок
1
Повідомлення мети
2
мультимедійна дошка
2
Актуалізація проблеми. Притча
5-7

3
Правила
2
Дошка,
4
Очікування
3-5
Аркуш А-4 з мал дерева, стікери листочки ,клей
Основний блок
5
Мозковий штурм
5-7

6
Вправа «Вулкан»
5-7

7
  «Хмара»
2

8
 Вправа  «Вибір цінностей»
7

9
Вправа  «Обмеження»
7


10
Притча  «Цінність часу»
5
інформаційний листок ,відео
11
Вправа  «Повітряні кульки»
5

12
Вправа  «Лінія дихання»
2

13
Тест «Чи все гаразд у вас із нервами»


14
Вправа «Повітряна кулька»


15
Вправа «Димок»


Заключний блок
16
Рефлексія «Вправа на березі моря»
7
Інформаційний лист,музика
17
Завершення роботи
2
Плакат «Наш сад»



Хід роботи

1. Збір учасників та відкриття семінару-тренінгу .
Учасники займають місця
2. Вправа «Знайомство» (5 хв.).Для початку давайте познайомимось.
Согоднішнє наше заняття –тренінг буде у вигляді подорожі слідами туристів. Кожен на столі має емблеми певного виду туризму.Ви маєте написати своє ім'я в центрі емблеми ,вибрати капітана,який дасть  коротеньке пояснення про вид вашого туризму і представить поіменно своїх учасників .
3. Повідомлення теми й мети тренінгу (5 хв).
Темою є збереження психологічного здоров'я
Мета: зберегти психологічне здоров’я педагогічних працівників в сучасних умовах.
Дозвольте наше заняття  почати такими словами:
Слайд 1
 Твоє життя формується твоїми думками.
Марк Аврелій  Слайд1
4. Вироблення правил тренінгової групи (5 хв.).
Ми з вами починаємо свою подорож з зупинки під назвою «Переправа»
Слайд 2
         Тренер пропонує учасникам прийняти правила роботи  групи, які є на плакаті «Правила групи».Слайд 3
         Орієнтовними правилами тренінгу можуть бути такі:
v      Активність
v      Повага
v      Принцип-Я
v      Відкритість
v      Тут і тепер

5. Вправа «Очікування» (3 хв.).
  Запис очікувань
Мета: актуалізація очікувань і потреб, активізація уваги і ро­зумових процесів.
Завдання: на стікерах написати, чого чекаєте від сьогодніш­нього заняття і яку інформацію хотілося б одержати. Приклеїти стікери на дерева, що в кожної групи на столах.
                                                  Основний етап
     Вступне слово. Для кожного з нас найважливішим в житті є здоров’я. Його збереження наша з вами робота.
Слайд 4
  В діяльності педагогічних працівників багато різноманітних факторів, які можуть призвести до стресу, тривожності, синдрому вигорання. Доведено, що психічне здоров’я може серйозно вплинути на фізичний стан нашого організму і призвести до тяжких хвороб.
        Тож, дуже важливо попередити негативні емоційні стани, зберегти психоенергетичний баланс і навчитися регулювати свої емоції і поведінку. На занятті тренінгу ми навчимося деяким  прийомам, які допоможуть зберегти ваше здоров'я.

       Інформаційне повідомлення «Психологічне здоров'я»
    Психологічне здоров'я можна визначити як відсутність вад особистісного розвитку, здатність протидіяти стресу. Психологічне здоров'я залежить від :
ставлення до себе;
ставлення до інших;
ставлення до потреб життя.
Слайд 5.
Основними труднощами в діяльності вчителів є емоційне напруження та страхи, що досить часто викликають стан стресу. Оскільки вчителі мають вплив на своїх учнів, то стрес педагога може викликати подібний стан у школярів.
              Наша наступна зупинка «Вулкан» 
Слайд 6.
Вправа «Вулкан емоцій»
      У посудину (колбу), яка символізує людину покласти
 морську сіль (це наші базисні прагнення,: наші задатки), зверху посипати
камінці (які символізують наші погляди та очікування), посипати
 содою (яка символізує наші емоції), полити «чистою водою» -
 оцтом (а це - зовнішні фактори, конфлікти).
 Реакція хімічна – це наша реакція, негативні емоції виходять через край . 
Висновок. Ця вправа ще раз підтверджує необхідність поважати один одного, ставитись з повагою до особистісних особливостей кожного з нас.
Психологічно здорова людина — творча, оптимістична, життєрадісна й весела, яка пізнає навколишній світ розумом, почуття­ми й інтуїцією. Вона повністю приймає саму себе й визнає цінність та унікальність інших, бере відповідальність за своє життя на себе, її життя наповнене сенсом. Можна сказати, що «стержневим» словом для опису психологіч­ного здоров'я є слово «гармонія» між різними складовими самої людини: тілесними й пси­хічними, інтелектуальними й емоційними, а також в гармонії з навколишнім світом.

Діагностика  «Хмара»
      Давайте на мить повернемося назад у часі, коли ще не було пральних машин, всі прали руками та вивішували одяг у дворі. Уявіть , що у вас назбиралась достатня кількість одягу для прання і його потрібно випрати саме зараз. Однак , глянувши на небо ви побачили  величезну чорну хмару,як на дощ. Які думки виникли у вас у голові?
-О ні, це мабуть жарт! І мені потрібно чекати до завтра?Що ж мені робити?
-Доведеться трохи почекати,можливо і погода проясниться.
-Ну й добре ,мені не доведеться сьогодні прати.
-Я займуся пранням ,і не важливо буде дощ чи ні!
    Ключ: Ця ситуація -  чудовий приклад тих дрібних стресів, з якими ми стикаємося в повсякденному житті : щоденна монотонна робота, погана погода. І ваша відповідь з приводу невдалого дня для прання – це вимірювач стресу у вашому житті.
      
     Той хто занадто багато переживає, уже втрачає свою енергію і тому можливо і не знайде у собі сили для вирішення цілком посильних проблем у стресовій ситуації.Але стрес-це нормальний фізіологічний стан організму і можна навчитись легко з нього виходити.

                    Далі ми рухаємось «Гірським схилом»
Слайд 7
Вправа « Вибір цінностей»
Слайд 8
 3 10 вибір 5
Я пропоную вам зорієнтуватися у власній системі життєвих цінностей.На дошці ви бачите життєві цінності.Виберіть з них 5 та запишіть на аркуші.
Чи важко було зробити вам вибір,і які цінності вибрала ваша група,по черзі або за бажанням.
Вправа  «Обмеження» з 5 виб 3.Тепер я запропоную обмеження.Вам необхідно
 із 5 цінностей залишити всого 3 .Які це цінності? Тобто ми з вами маємо розуміти значущість кожної життєвої цінності, та зрозуміти про важливість альтернативного вибору.
                    Притча цінність часу
Один бізнесмен назбирав великий капітал – 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті.
Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися.
"Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон”, - запропонував він.
Але Янгол Смерті відмовив.
"Гаразд, продай тільки один день, і я віддам усе, що маю. Янгол відмовив.
Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився.
Бізнесмен написав: ”Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за 3 мільйон доларів. Перевірте, чи все, що вас оточує, справді має цінність”.  

Слідуюча зупинка «Галявина» 
Слайд 9
    Вправа  «Повітряні кульки»
Учасники бачать три повітряні кулі 1 сильно надута,2 в міру ,3  слабко.
 -Як ви думаєте чим ці кулі відрізняються?
-Що загрожує кулі ,що слабко надута?
-Яка куля довше проживе?
-Чи доводилось вам бачити людину схожу на кулю 1?
-Як ви думаєте які почуття її переповнюють?(В  цієї людини стрес,перевтома,криза, стан «уже більше не можу», «набридло все».
На прикладі куль ви зрозуміли до чого можуть призвести різні негаразди та стреси.
        Проективна методика «Лінія дихання»
Ви малюєте лінію свого дихання у вільній формі.
Ключ:Чим більше у вас гострих кутів,то вищий рівень стресу,а з мінімальним рівнем лінія дихання плавна.
Стреси, постійні перевантаження нерідко називають «хворобою століття». Багато хто з нас помічає, що стає дедалі дратівливішим, запальнішим, нервовим.Давайте спробуємо виявити наскільки нам вдається опанувати себе у важливий, критичний момент? тест.
Слайд 10.
Тест «Чи все у вас гаразд із нервами?»
Оберіть один із варіантів відповідей:
а) дуже;
б) не надто;
в) у жодному разі.
     Чи виводять вас із рівноваги:
1. Зім’ята сторінка газети, яку ви хочете почитати?
2. Літня жінка, одягнута, як молоденька дівчина?
3. Надмірна близькість співрозмовника (наприклад, у тролейбусі в «годину пік»)?
4. Жінка, яка палить на вулиці?
5. Коли якась людина кашляє у ваш бік?
6. Коли хтось гризе нігті?
7. Коли хтось сміється не до речі?
8. Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити?
9. Коли кохана дівчина чи хлопець постійно запізнюється?
10. Коли в кінотеатрі той, хто сидить перед вами, постійно крутиться й коментує сюжет фільму?
11. Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви тільки збираєтеся прочитати?
12. Коли вам дарують непотрібні предмети?
13. Гучна розмова в громадському транспорті?
14. Надто сильний запах парфумів?
15. Людина, яка жестикулює під час розмови?
16. Колега, який дуже часто вживає іноземні слова?

Обговорення результатів тестування
Слайд 11
За кожну відповідь:
•      «дуже» – три бали;
•      «не надто» – один бал;
•      «у жодному разі» – нуль.

Слайд 12
Більше від 50 балів – ви не з терплячих і спокійних людей. Вас дратує усе, навіть незначні речі. Ви запальні, легко втрачаєте контроль над собою. А це дуже розхитує нервову систему, від цього страждають люди довкола вас.
Від 12 до 49 балів – вас дратує найнеприємніше, але з буденних негараздів ви не робите драми. До неприємностей ви вмієте «повертатися спиною», досить легко забуваєте про них.
11 і менше балів – ви дуже спокійна людина, реально дивитеся на життя. Вас не так легко вивести з рівноваги.

 Перша допомога у стресовій ситуації. Існує система прийомів емоційної саморегуляції, яку необхідно використовувати одразу після впливу на організм людини стресових чинників :
-         використовуйте будь – який шанс, аби змочити лоб, скроні й артерії на руках холодною водою;
-         поволі огляньтеся навколо, навіть якщо приміщення знайоме. Переводячи погляд з одного предмета на інший, подумки описуйте їхній зовнішній вигляд;
-         погляньте у вікно,  на небо, зосередьтеся на тому, що бачите;
-         набравши склянку води, поволі її випийте. Сконцентруйтеся увагу на відчуттях : уявіть себе в приємній обстановці – у садку, на пляжі, на гойдалці, під душем.
 Зараз  ми спробуємо практично застосувати останню пораду,мандруємо до зупинки «Багаття» Слайд 13
    ВПРАВА «ПОВІТРЯНА КУЛЬКА» Слайд 14. АТ тренування 5 хв.
Мета : досягти швидкого розслаблення і відчуття легкості в тілі.
- Сядьте зручно, розслабтесь. Закрийте очі, зосередьте  свою увагу на диханні. Уявіть, що під час вдиху ваше тіло як повітряна кулька піднімається вгору, під час видиху -  опускається вниз. Вдих – видих, вдих – видих… Вдих – видих, вдих – видих…
Методичний коментар. Через кілька тренувань можна досягти швидкого розслаблення і стану легкості в тілі, викликаючи в уяві образ повітряної кульки чи будь-який образ, пов'язаний із станом розслаблення.
ВПРАВА «ДИМОК».Слайд 15 АТ тренування 5 хв.
Мета : емоційний відпочинок, швидке відновлення сил.
    Станьте рівно, ноги на ширині плечей, закрийте очі. Почніть повільно розкачуватись з ноги на ногу, оберіть свій ритм розкачування. Поступово почніть обертання по спіралі, розкачуючись по колу у зручному напрямку.
     Уявіть, що ви – струмінь, легкого, невагомого диму… повільно, по спіралі ви піднімаєтесь угору, все вище і вище… Ви відчуваєте свободу і легкість, ви відпочиваєте…запам’ятайте цей стан. А тепер повільно, по спіралі повертайтеся назад. Як тільки ви торкнетесь землі, ви можете відкрити очі.
Слідуюча зупинка перенесе нас на берег моря. 

Слайд 16

Медитація  «На березі моря» 
 Зробіть три глибокі вдихи. Закрийте очі.
Уявіть, що ви перебуваєте на березі тропічного острова... Навколо ростуть пальми, перед вами чисте зеленувато-прозоре море... Пісок білий і теплий... Ви не бачите нічиїх слідів... Можливо, Ви перша людина, що ступила на цей острів...
Небо над вами темно-блакитне, легкий вітерець пом'якшує жар сонячних променів, він піднімає маленькі хвилі й розгойдує листя пальм з боку в бік...
Ви відчуваєте промені сонця на шкірі й хочете рухатися... Ви біжите по воді вздовж берега, бризки води охолоджують розпалене тіло. Ваші рухи все ширше, темп – швидше. Ви відчуваєте свою силу і дивуєтесь тому, що вам хочеться рухатися ще швидше. Великими стрибками ви переміщується по пляжу й відчуваєте – щоб злетіти, вам достатньо розкинути руки... Невидима сила піднімає вас вище й вище... Ви керуєте своїм польотом за допомогою легких рухів рук і ніг... Позаду ви бачите зелений острів, оточений намистом білого піску, в центрі острова піднімаються пагорби...
Ви дивуєтеся своєму спокою і відчуттю щастя... Потоки вітру забирають вас, і ви стаєте все більш легким і спокійним... Ви ковзаєте по повітрю і насолоджуєтеся тишею... Ви думаєте про те, що повинні відчувати великі морські птахи, які летять у небі... сонце над собою... море і пісок внизу... що буря силою вітру, який допомагає їм описувати кола в небі... На якусь мить ви забуваєте про час і не можете сказати, скільки хвилин триває ваш політ...
Ви виявляєте, що за допомогою найтонших рухів свого тіла ви можете керувати польотом...
Якийсь шум нагадує вам, що пора повертатися. Може бути, Ви почули крик морського птаха або рівномірний шум прибою пробудив вас від заглибленості в себе... Ви спускаєтеся на землю по великій спіралі все нижче і нижче, поки не починаєте ковзати уздовж берегової лінії... Щоб сповільнити темп, ви використовуєте руки... Ногами Ви відчуваєте пісок під собою, Ваш політ переходить у швидкий біг, і Ви радієте успішному приземленню... Ви біжите по воді... і фарби навколо стають яскравішими... вода ще більше Вас освіжає... Вам хочеться лягти на пісок, закрити очі і відпочити... Можливо, Ви думаєте, що іноді мрії стають дійсністю...» (1 хвилина на релакс.)
«Ви знаєте, що настав час повернутися в нашу  кімнату. Потягніться і зробіть три глибокі вдихи... Відкрийте очі та подивіться навколо...».
Заключна частина
 «Заключне підведення підсумків»І остання наша  зупинка «Привал в саду» Слайд 17
Коментарі для тренера.
У кінці заняття підводиться остаточний підсумок.( Тренер ділиться своїми враженнями від тренінгу.Учасники на ластиках у формі квітки записують  чи справдились їх очікування.) Ви зараз напишете на квіточках чи справдились ваші очікування,побажання.І ми з вами будемо творцями власного саду який збережемо у своїй памяті. (Тренер чіпляє на дошку деревця. ) Це  наш з вами сад. Так , як  сьогоднішнє заняття символічно проходило під емблемами туристів, бажаю вам не забувати час від часу про відпочинок .Екскурсії  частенько планувати хоча б до саду,і зберегти в памяті нашу чудову зустріч.
Слайд  18
 Вправа 4. «Поради психолога»
Тренер роздає учасникам пам'ятки і дає рекомендації щодо їх застосування (див. Додаток ).
Слайд 19
Дякую всім за увагу.

9 коментарів :

  1. Дуже цікавий тренінг, розроблено нашим психологом. Багато корисних порад, спрямованих, як для професійного втілення, так і для щоденного розвантаження. Дякую за цікавий досвід.Бажаю подальших творчих здобутків та натхнення!

    ВідповістиВидалити
  2. Спасибі, за цікавий і пізнавальний тренінг! Заняття мотивує вдосконалюватись, розвиває творчу ініціативу, забезпечує формування в колективі атмосфери плідного співробітництва.

    ВідповістиВидалити
  3. Дуже цікавий і пізнавальний тренінг! А головне – практичний до застосування. Дає краще розуміння себе та оточуюючих, і мотивує вдосконалюватись далі. Крім того, на тренінгу дружня атмосфера, що додає позитивного настрою :).

    Бичок Л.В.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за практичні поради, що можна використовувати у повсякденному житті, спілкуванні з оточуючими, у професійній діяльності. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую за цікавий, пізнавальний тренінг! Багато корисних порад, яких можна використати у роботі для створення дружньої атмосфери. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  6. Сподобалась вправа "ВУлкан емоцій". Думаю, що буду використовувати її на виховних годинах.
    Худа Н.М.

    ВідповістиВидалити
  7. Корисні та ефективні поради. Дякую за цікавий тренінг.

    ВідповістиВидалити
  8. дуже гарне заняття, візьму на замітку!

    ВідповістиВидалити
  9. Ви молодець!!! Ви творча, креативна людина. Обовязково використаю кілька вправ. ДЯКУЮ!!!
    Назаренко Т.К.

    ВідповістиВидалити