НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль №
Про організацію
роботи з охорони праці
у 2015/2016 н.р.
На виконання конституційних вимог Закону України «Про охорону
праці», законів України «Про освіту», «Про дорожній рух», «Про пожежну
безпеку», Кодексу законів про працю України, відповідного наказу Міністерства
освіти і науки України № 563 від 1 серпня 2001 року, вказівок та розпоряджень
служби охорони праці управління освіти і науки облдержадміністрації, наказу
відділу освіти № 83 від 15 червня 2015 року «Про організацію роботи з охорони
праці в закладах освіти Гайворонського району у 2015/2016 навчальному році» та
з метою приведення роботи з охорони праці в школі в справі підготовки прийняття
та реалізації рішень по втіленню організаційних, технічних, санітарно –
гігієнічних та лікувально – профілактичних заходів, направлених на забезпечення
безпечних умов праці, збереження здоров’я та працездатності співробітників та
учнів в процесі праці та навчання в строгу єдину систему
НАКАЗУЮ:
1. Відповідальність за організацію роботи з охорони
праці в школі покласти на заступника директора з навчально – виховної роботи Марченко Т.М.
2. Ввести в 2015/2016 навчальному році в дію «Систему
управління охороною праці в закладах освіти Гайворонського району» з 1 вересня
2015 року
3. Роботу
з охорони праці організувати згідно рекомендацій служби охорони праці
Кіровоградського управління освіти і науки у 4 етапи:
1 етап – постановка
завдання;
2 етап – інформації,
навчання працівників, учнів з охорони праці;
3 етап – контроль за
станом охорони праці в школі;
4 етап – аналіз, висновки
і перехід знову до постановки завдання.
4.
Призначити відповідальним за дотримання єдиного протипожежного режиму завгоспа
школи Гордієнко Н.А.
5.
Призначити відповідальним за безпечну експлуатацію будівель і споруд та
спостереження за технічним станом цих споруд робітника з обслуговування і
поточного ремонту будівель споруд і обладнання Косача С.М.
6.
Призначити відповідальним за електричне господарство школи завгоспа школи Гордієнко Н.А.
7.
Призначити відповідальним за роботу котельні постійного кочегара Шепету А.Д.
8. Призначити
відповідальним за роботу харчоблоку кухаря Сороку В.А.
9. Призначити
відповідальним за роботу з охорони праці і техніки безпеки:
9.1. В кабінеті
фізики – вчителя фізики Худу Н.М.;
9.2. В кабінеті
хімії та біології – біології Назаренко Т.К. ;
9.3. В
спортивному залі - вчителя фізичної культури Бичок В.В.;
9.4. В кабінеті
інформатики – вчителя інформатики Барабанчука І.А.
9. 5 В навчальній
майстерні – вчителя трудового навчання Марченко В.В.
10.
Відповідальність за ведення інструктажів та їх оформлення покласти на:
10.1. З
педагогічними працівниками на заступника директора з НВР Марченко Т.М.
10.2 З техперсоналом на завгоспа школи Гордієнко
Н.А.
11.
Відповідальним за покращення системи проведення оперативного контролю
призначити заступника директора з НВР Марченко Т.М.
12.
Відповідальному за покращення системи проведення оперативного контролю установити в
куточках з охорони праці графік оперативного контролю та положення про
оперативний контроль.
13.
Відповідальність за розробку посадових інструкцій залишаю за собою.
14.
Відповідальним з охорони праці і дотримання правил техніки безпеки (п.9):
14.1. Забезпечити закріпленні структурні підрозділи
інструкціями з техніки безпеки.
14.2. Своєчасно оформити і затвердити акти-дозволи на
проведення навчальних занять в закріплених майстернях, навчальних кабінетах,
спортзалі, майданчику.
14.3. Забезпечувати своєчасне проведення інструктажів з
охорони праці і техніки безпеки з учнями та їх реєстрацію в журналах
встановленої форми.
14.4. Забезпечити виконання пожежної та електробезпеки.
14.5. Забезпечити безпечні умови праці на робочих місцях та
навчання.
14.6. Своєчасно повідомляти адміністрацію школи про нещасні
випадки, які сталися з учнями та працівниками.
14.7. Не допускати до роботи працівників, які не пройшли
навчання, інструктажу з техніки безпеки, медичного огляду.
14.8.Забезпечити функціонування оперативного
адміністративно-громадського контролю за станом охорони праці та дотримання
правил техніки безпеки.
15. Затвердити порядок
проведення Тижнів охорони праці:
Тематика тижнів
|
Серпень
|
Грудень
|
Березень
|
Травень
|
Готовність школи до роботи в осінньо-зимовий період.
|
Х
|
|||
Стан охорони праці в кабінетах, які підлягають аудиту (хімії, фізики,
спортзалі, інформатики, навчальна майстерня
|
Х
|
|||
Стан нормативно – правової бази школи, умов і охорони праці в школі.
Аналіз та профілактика травматизму .
|
Х
|
|||
Безпечний стан будівель і споруд школи. Відзначення Всесвітнього Дня
охорони праці.
|
Х
|
16. Аналіз стану охорони праці в школі
та висновки про досягнуті результати заслухати на нараді при директорові у
грудні 2015 року та на педагогічній раді у травні 2016 року.
17. Відповідальними за планування
роботи з охорони праці і проведення спільної роботи з батьками учнів з
профілактики дитячого травматизму призначити класних керівників 1 -11 класів.
18. Проведення вступного інструктажу з поступаючими на
роботу залишаю за собою.
19. Затвердити склад постійно діючої
комісії для прийому екзаменів з охорони праці у педпрацівників та заліку з
охорони праці в технічного персоналу у складі:
Голова
комісії – директор школи Лобач Л.Ф.;
Члени
комісії: заступник директора з НВР Марченко Т.М.;
Завгосп школи
Гордієнко Н.А.
20. Ознайомити з наказом працівників загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с. Чемерпіль під підпис відповідно до списку, що додається.
21. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за
собою.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль Л.Ф.Лобач
Аркуш
ознайомлення працівників з наказом директора загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с.Чемерпіль «Про організацію роботи з
охорони праці
у 2015/2016 н.р. » від 03 вересня 2015 р. № 65-аг
№ п/п
|
Назва посади
|
Прізвище, ініціали
|
Підпис
|
Дата ознайомлення
|
1
|
Директор школи
|
Лобач Л.Ф.
|
03.09
|
|
2
|
Заступник директора
|
Марченко Т.М
|
03.09
|
|
3
|
Педагог -
організатор
|
Бондаренко К.В.
|
03.09
|
|
4
|
Вчитель укр.мови і
літ
|
Бичок Л.В.
|
03.09
|
|
5
|
Вчитель зар.літ
|
Боровіцька М.В.
|
03.09
|
|
6
|
Вчитель англ.мови
|
Сарахан О.М.
|
03.09
|
|
7
|
Вчитель історії
|
Самайчук В.Л.
|
03.09
|
|
8
|
Вчитель географії,
|
Самайчук С.С.
|
03.09
|
|
9
|
Вчитель біології
|
Назаренко Т.К.
|
03.09
|
|
10
|
Вчитель математики
|
Худа Н.М.
|
03.09
|
|
11
|
Вчитель математики
|
Кіт В.В.
|
03.09
|
|
12
|
Вчитель поч.кл
|
Бережиленко Т.О.
|
03.09
|
|
13
|
Вчитель поч.кл
|
Кливняк Л.В.
|
03.09
|
|
14
|
Вчитель поч.кл
|
Заянчуковська О.С.
|
03.09
|
|
15
|
Вчитель поч.кл
|
Гишко А.Е.
|
03.09
|
|
16
|
Вчитель тр.навч
|
Марченко В.В.
|
03.09
|
|
17
|
Вчитель фізкультури
|
Бичок В.В.
|
03.09
|
|
18
|
Вчитель фізкультури
|
Поліщук Д.В.
|
03.09
|
|
19
|
Вчитель муз мист
|
Собко О.Ф.
|
03.09
|
|
20
|
Вчитель
інформатики, бібліотекар
|
Барабанчук І.А.
|
03.09
|
|
21
|
Сестра медична
|
Нагорняк Л.С.
|
03.09
|
|
22
|
Завідувач
господарством
|
Гордієнко Н.А.
|
03.09
|
|
23
|
Робітник з
комплексного обслуговування й ремонту будинків
|
Косач С.М.
|
03.09
|
|
24
|
Кухар
|
Сорока В.А.
|
03.09
|
|
25
|
Підсобний працівник
|
Кливняк О.П.
|
03.09
|
|
26
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Дяченко А.Л.
|
03.09
|
|
27
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Наркевич І.І.
|
03.09
|
|
28
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Шепета С.Д.
|
03.09
|
|
29
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Осадчук Н.С.
|
03.09
|
|
30
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Закернична Т.В.
|
03.09
|
|
31
|
Прибиральник
службових приміщень
|
Яковенко О.В.
|
03.09
|
|
32
|
Машиніст (кочегар)
котельні постійний
|
Шепета А.Д.
|
03.09
|
|
33
|
Сторож
|
Поліщук Л.В.
|
03.09
|
|
34
|
Водій шкільного
автобуса
|
Гребенюк Л.В.
|
03.09
|
НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль №
Про підсумки охорони праці,
роботи по збереженню життя і здоров’я учнів
за 2015/2016 навчальний рік
та завдання на новий навчальний рік
Робота
педагогічного колективу школи з охорони праці організована згідно із Законом
України «Про охорону праці» та Положенням «Про організацію роботи з охорони
праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти»,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 563 від 01.08.2001
року.
Стан роботи з охорони праці, техніки безпеки, виробничої санітарії під час
навчально-виховного процесу в школі знаходиться під щоденним контролем
адміністрації школи.
На
початок 2015/2016 навчального року були оформлені всі необхідні акти-дозволи на
проведення навчальних занять у кабінетах і шкільних приміщеннях підвищеної небезпеки,
дозвіл СЕС на експлуатацію харчоблоку, акт санітарно-технічного стану школи.
На
засіданні педради (протокол № 7, від 29.08.2014 року) затверджено річний план
роботи школи на навчальний рік, де передбачено розділ «Заходи з охорони праці».
Посадові обов’язки працівників, інструкції з техніки безпеки з блоком питань з
охорони праці й безпеки життєдіяльності є в наявності. Інструкції складено
згідно з Положенням про розробку інструкцій з охорони праці.
У
наказі по школі від 09.09.2014 року № 69 «Про організацію роботи з охорони
праці у 2014/2015 н. р.» передбачено відповідальних за організацію роботи з
питань охорони праці, безпеки життєдіяльності під час навчально-виховного
процесу та в позаурочний час, попередження дитячого травматизму, відповідальних
за електрогосподарство й пожежну безпеку в школі тощо.
Щорічно
за планом роботи школи проводиться навчання працівників школи з питань охорони
праці, техніки безпеки, пожежної безпеки тощо.
У школі є
необхідні журнали реєстрації всіх видів інструктажів із питань охорони праці
працівників і учнів школи. Відпрацьована програма вступного інструктажу з
охорони праці для працівників і учнів школи.
Організація
роботи з охорони праці контролюється директором школи. Вона включає: постійний
контроль за навчанням з охорони праці; перевірку знань педагогів відповідно до
інструкції та листа МОН України «Про вивчення правил охорони праці працівниками
освіти»; контроль за організацією й періодичним проведенням занять з охорони
праці з усіма категоріями працівників школи та учнями; систематичний контроль
за проведенням різного роду інструктажів; контроль за розробкою й правильним
оформленням інструкцій із техніки безпеки; організацію роботи комісії для
оформлення актів-дозволів на використання спортивних залів, майданчиків,
майстерень і контроль за її діяльністю; контроль за виконанням наказів
відповідно до Закону України «Про охорону праці». Адміністрацією школи
розроблено Положення «Про адміністративно-громадський контроль з охорони праці
в школі». Також у школі створена й постійно діє комісія з питань охорони праці
та з трудових спорів. Така система контролю адміністрації школи у співпраці з
профспілковим комітетом дає можливість цілеспрямовано вирішувати питання
безпеки й життєдіяльності колективу.
Відповідно
до Законів України «Про охорону праці» та «Про колективні договори й угоди» між
дирекцією школи й профспілковим комітетом підписаний Колективний договір, у
якому визначені обов’язки сторін щодо організації безпечних і нешкідливих умов
праці, а також умови реалізації працівниками школи своїх прав і соціальних
гарантій на охорону праці.
Двосторонні
обов’язки в Колективному договорі прописані з урахуванням усіх положень чинного
законодавства, чому передували колективні переговори.
До
уваги було взято: пропозиції працівників, аналіз стану робочих місць, стан
виробничого травматизму, професійних захворювань. Крім того, було розроблено
актуальні заходи щодо поліпшення безпеки умов праці на робочих місцях.
Питання
охорони праці обговорювалися на засіданні педради, нарадах при директорові.
Для
зниження впливу шкідливих факторів на життя та здоров’я працівників, учнів
школи в кабінетах фізики, інформатики, хімії, майстернях, спортзалі передбачено
проведення інструктажів – вступного та перед початком лабораторних і практичних
робіт. У цих кабінетах на видному місці є інструкції та пам’ятки з техніки
безпеки й охорони праці.
Випадків
травматизму серед працівників та дітей
школи не зафіксовано. Це говорить про змістовну профілактичну роботу по охороні
праці, попередження нещасних випадків серед дітей.
Протягом року
проведено 4 тижні охорони праці. Здійснюється
адміністративно –громадський контроль за станом охорони праці згідно
діючих вимог. Виявлені зауваження записуються у журнали оперативного контролю,
які ведуться у всіх навчальних кабінетах. Наслідки тижнів охорони праці
заслуховуються на нарадах при директорові та педрадах.
Прищеплення
навичок безпечної поведінки, збереження та зміцнення здоров’я учнів – це
основний напрям реалізації проблеми роботи школи – національно – патріотичне
виховання школярів.. З цією метою в школі з 1-го по 11- й класи вивчаються
Правила дорожнього руху, проводиться місячник безпеки руху: «Увага! Діти на
дорозі». створено загін юних інспекторів дорожнього руху та загін « Юний рятівник». Успішним є поєднання
роботи з охорони життя й здоров’я з проведенням занять із цивільної оборони та
надзвичайних ситуацій, відпрацюванням елементів евакуації учнів зі школи.
З учнями
проведено тижні безпеки життєдіяльності: «Дорожня грамота», «З вогнем не жартуй!»,
«Будь обережним на водних об’єктах», «Бережи здоров’я з молоду», «Майбутнє
планети – в твоїх руках».
Випускалися плакати на різні теми («Куріння та
наше здоров’я», «Світ проти СНІДу», «Наш організм і наркотики» та ін.).
Розроблено інструктажі з техніки безпеки та охорони життя для учнів під час
канікул і святкових днів.
Класними
керівниками проводяться бесіди з учнями з безпеки життєдіяльності. Успішно
проходили заняття школи здоров’я із
участю медпрацівника школи Поліщук А.В., яка періодично також проводила
перевірку учнів на педикульоз. Учні
школи пройшли поглиблений медичний огляд, перед уроками фізкультури і трудового
навчання здійснювався контроль за станом здоров’я учнів медичною сестрою.
Директором школи
Лобач Л.Ф. започатковано проведення дня здоров’я з участю вчителів, учнів та батьків.
Проведено день фізичної культури і спорту, олімпійські дні, виступи агітбригад
класів на тему: «Ми обираємо здоровий спосіб життя».
Постійно
здійснюється контроль за роботою системи забезпечення нормального
функціонування будівлі школи та дотримання санітарно –гігієнічного режиму в приміщеннях та шкільній їдальні. Відповідно
оформлюються записи в журналі з громадсько-адміністративного контролю з охорони
праці та постійно контролюється хід виконання
угоди з охорони праці між адміністрацією й профкомом школи.
На підставі вищевикладеного
НАКАЗУЮ:
1. Визнати роботу
педагогічного колективу з охорони праці та безпеки життєдіяльності як
задовільну.
2.
Усім працівникам школи:
2.1.
Суворо дотримуватися вимог законів України «Про охорону праці», «Про дорожній
рух», «Про пожежну безпеку», Положення про організацію роботи з охорони праці
учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти,
затвердженого наказом МОН України від 01.08.2001 р. № 563, Державних санітарних
правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх закладів та організації
навчально-виховного процесу, затверджених постановою Головного державного
санітарного лікаря України від 14.08.2001 р. № 63 та погоджених листом МОН
України від 05.06.2001 р. № 1/12-1459.
2.2.
Постійно залучати фахівців для проведення з учнями 1—11-х класів, їхніми
батьками роз’яснювальної, просвітницької роботи, заходів із профілактики
захворювань та дитячого травматизму, бесід про дотримання правил безпеки з
вибухонебезпечними предметами, піротехнічними засобами, тематичних занять із
питань профілактики отруєнь грибами, дикими рослинами тощо.
3.
Заступнику директора школи з НВР Марченко Т.М. протягом навчального року:
3.1.
Організувати зустрічі з фахівцями-лікарями, пожежниками, інспекторами ДАІ.
3.2.
Проводити рейди «Увага! Діти на дорозі!» згідно з річним планом роботи школи.
3.3.
Забезпечити роботу зі складання схеми безпечного руху учнів 1—11 класів із дому
до школи, забезпечити її наявність у виховних планах кожного класного
керівника..
3.4.Спільно
із класними керівниками спланувати роботу батьківського лекторію, включивши
питання збереження здоров’я і життя
учнів.
3.5.
Обговорювати кожний нещасний випадок, який трапився в школі, а також причини захворювання
учнів і працівників, планувати конкретні заходи з попередження нещасних
випадків та профілактики захворювань із призначенням відповідальних осіб і
термінів виконання.
4.
Завгоспу школи Гордієнко Н.А. провести ревізію стану системи водопостачання, каналізації,
тепломережі в школі по підготовці до 2015/2016 н.р.
5. Ознайомити з наказом педагогічних працівників
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль під підпис відповідно до
списку, що додається.
6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за
собою.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль Л.Ф.Лобач
НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль №
____
Про затвердження Положення
про службу охорони праці,
безпеки життєдіяльності
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с.Чемерпіль
Відповідно до Законів України «Про освіту», ”, „Про охорону працi”,
“Про пожежну безпеку”, “Про дорожній рух”, “Про забезпечення санітарного
та епідемічного благополуччя населення”, “Про правові засади цивільного
захисту”, “Про використання ядерної енергії та
радіаційну безпеку”, з метою збереження здоров’я та профілактики
травматизму учасників навчально-виховного процесу
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення
про службу охорони праці, безпеки життєдіяльності загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
с.Чемерпіль, що додається.
2.
Службі з охорони праці, безпеки життєдіяльності школи запровадити Положення про службу охорони праці, безпеки життєдіяльності
і забезпечити систематичний контроль за дотриманням вимог Положення.
3. Строк дії Положення про службу охорони праці, безпеки життєдіяльності
школи - 3 роки з моменту затвердження.
4. Розмістити цей наказ на сайті школи.
5. Контроль за
виконанням наказу покласти на заступника директора з навчально – виховної
роботи Марченко Т.М.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль
Л.Ф.Лобач
Додаток
до наказу директора
загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с.Чемерпіль
від ________________ №_____
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО
СЛУЖБУ ОХОРОНИ ПРАЦІ, БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ
ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ С.ЧЕМЕРПІЛЬ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про службу охорони праці,
безпеки життєдіяльності загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
(далі – Положення) розроблено вiдповiдно до законів України „Про освiту”,
„Про охорону працi”,
“Про пожежну безпеку”, “Про дорожній рух”, “Про забезпечення санітарного
та епідемічного благополуччя населення”, “Про правові засади цивільного
захисту”, “Про використання ядерної енергії та
радіаційну безпеку”.
1.2. Це Положення визначає порядок, структуру і функції координації служби
охорони праці, безпеки життєдіяльності зі службами пожежної, радіаційної,
техногенної безпеки, безпеки дорожнього руху тощо, що створюються в школі.
1.3. З метою створення безпечних і нешкідливих умов проведення
навчально-виховного процесу в школі створюються служба охорони праці, безпеки
життєдіяльності відповідно до Типового положення про службу охорони праці,
затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 15.11.2004 №255,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції
01.12.2004 за № 1526/10125та включає спеціалістів охорони здоров’я, пожежної,
радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, дій у надзвичайних ситуаціях;
Головна мета служби ОП, БЖД -
збереження життя і здоров’я учнів,
працівників у процесі навчання, виховання, праці та організованого відпочинку.
1.4. Діяльність служби
ОП, БЖД у школі направлена на:
забезпечення виконання
вимог нормативно-правових актів щодо створення безпечних і нешкідливих умов
навчання і праці;
організацію і
проведення профілактичної роботи щодо попередження травматизму, захворюваності
учасників навчально-виховного процесу, забезпечення їх засобами індивідуального
захисту;
попередження нещасних
випадків з учнями, працівниками під час проведення навчально-виховного процесу,
профілактика дорожньо-транспортного, побутового травматизму;
охорону і зміцнення здоров’я учнів,
працівників, організацію їх лікувально-профілактичного обслуговування,
створення оптимального поєднання режимів навчання, праці, організованого
відпочинку;
забезпечення безпеки навчальних і побутових будівель і споруд, що
використовуються в школі, обладнання, устаткування, приладів і технічних
засобів навчання.
2. ПОРЯДОК СТВОРЕННЯ СЛУЖБИ ОП, БЖД
2.1. Порядок
організації роботи служби ОП, БЖД в школі визначається Статутом, Правилами
внутрішнього трудового розпорядку, положенням про службу ОП, БЖД.
2.2. Служба ОП, БЖД у
школі – це організаційна структура, яка створюється директором школи.
2.3. У школі з
невеликою кількістю працівників директор призначає наказом особу, відповідальну
за охорону праці, безпеку життєдіяльності.
2.4. Служба ОП, БЖД закладу комплектується спеціалістами, які мають вищу педагогічну освіту, це заступник
директора з навчально – виховної роботи або педагогічний працівник, який
викладає питання безпеки життєдіяльності (учитель фізичної культури, учитель
допризовної підготовки, викладач охорони праці, викладач екології ).
2.5. Служба ОП,
БЖД у своїй діяльності керується
чинним законодавством про
працю, законами України з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності, нормативно-правовими актами
з охорони праці, цим Положенням і
підпорядковуються директору школи.
2.6. Навчання та
перевірка знань з питань охорони праці, безпеки
життєдіяльності проводиться в установленому порядку
протягом перших 3-х місяців з початку
виконання службою ОП, БЖД своїх
функціональних обов’язків та
періодично один раз на
три роки.
2.10. Загальне
керівництво службою ОП, БЖД покладається на директора школи.
3. ФУНКЦІЇ СЛУЖБИ ОП, БЖД ШКОЛИ
3.1. Служба ОП, БЖД
виконує такі основні
функції:
опрацьовує ефективну
цілісну систему охорони праці, безпеки життєдіяльності в
школі;
сприяє удосконаленню
діяльності у цьому
напрямку кожного структурного
підрозділу і кожної
посадової особи;
проводить оперативно-методичне керівництво
роботою з охорони праці, безпеки життєдіяльності – консультує учасників
навчально-виховного процесу з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності;
складає разом
з структурними підрозділами школи комплексні заходи
щодо досягнення встановлених
нормативів безпеки, гігієни праці та навчання, а
також розробляє розділ “Охорона
праці, безпека життєдіяльності ” у колективному
договорі.
3.2. Служба ОП, БЖД
організує:
забезпечення учасників
навчально-виховного процесу правилами,
стандартами, нормами,
положеннями, інструкціями та
іншими нормативними актами
з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності (перелік документів з
питань безпеки життєдіяльності наведено в додатку 2);
паспортизацію
навчальних кабінетів, робочих місць щодо
відповідності їх вимогам охорони
праці (паспорт кабінету наведено в додатку 3);
облік, аналіз
нещасних випадків, професійних
захворювань і аварій,
а також шкоди
від цих подій;
підготовку статистичних
звітів школи з питань безпеки
життєдіяльності;
розробку перспективних
та поточних планів
роботи школи щодо створення безпечних
та нешкідливих умов
праці та навчання;
навчання і перевірку
знань працівників з питань охорони праці, безпеки
життєдіяльності.
3.3. Служба ОП, БЖД
бере участь у:
розслідуванні нещасних
випадків з учасниками
навчально-виховного процесу;
роботі комісії
з питань охорони
праці школи;
розробці положень, інструкцій, інших нормативних
актів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності, що діють
у межах школи;
роботі постійно діючої
комісії з питань
атестації робочих місць
за умовами праці;
проведенні
адміністративно-громадського контролю з охорони праці, безпеки життєдіяльності.
4. ОБОВЯЗКИ ПРАЦІВНИКІВ СЛУЖБИ БЖД
4.1. Служба ОП, БЖД
надає методичну допомогу класним керівникам, вчителям –
предметникам у розробленні заходів
з питань охорони праці, безпеки
життєдіяльності.
4.2. Служба ОП, БЖД
готує проекти наказів
з питань охорони праці, безпеки
життєдіяльності закладу .
4.3. Служба ОП, БЖД
вивчає і узагальнює факти наявності ситуацій,
небезпечних для життя чи здоров’я
учасників навчально-виховного процесу та навколишнього середовища.
4.4. Служба ОП, БЖД
розглядає листи, заяви та скарги
учасників навчально-виховного процесу з питань охорони праці, безпеки
життєдіяльності.
4.5. Служба ОП, БЖД
контролює:
дотримання чинного
законодавства, міжгалузевих, галузевих
та інших нормативно-правових актів, виконання
працівниками посадових інструкцій
з питань охорони
праці, безпеки життєдіяльності;
проведення навчання та
інструктажів учасників навчально-виховного процесу:
працівників з питань
охорони праці та безпеки життєдіяльності,
учнів – з питань
охорони праці під час трудового навчання та з безпеки життєдіяльності,
навчання та перевірку
знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності;
навчання і перевірку
знань з питань охорони праці осіб, які виконують роботи
підвищеної небезпеки, а також
дотримання вимог безпеки при
виконанні цих робіт;
забезпечення працюючих
засобами індивідуального захисту,
лікувально-профілактичним харчуванням, миючими засобами,
санітарно-побутовими приміщеннями;
організацію
питного режиму;
надання
працівникам передбачених законодавством пільг компенсацій, пов’язаних з важкими та шкідливими умовами
праці;
проходження щорічних
обов’язкових медичних оглядів
учнів;
виконання заходів,
наказів, розпоряджень з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності, а також
заходів щодо усунення причин нещасних випадків і аварій, які вказані в актах розслідування.
4.6.
Служба ОП, БЖД здійснює зв’язок з медичними закладами, науковими та іншими
організаціями з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності та організує
впровадження їх рекомендацій.
5. ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ СЛУЖБИ ОП, БЖД
5.1. Спеціалісти служби ОП, БЖД мають право:
представляти школу у
державних та громадських установах у
разі розгляду питань охорони праці,
безпеки життєдіяльності;
безперешкодно в
будь-який час відвідувати об’єкти, структурні
підрозділи школи, зупиняти роботу
у разі порушень, які створюють
загрозу життю або здоров’ю учнів, працівників;
перевіряти стан
безпеки, гігієни навчання та праці у приміщеннях школи;
вимагати від
посадових осіб недопущення до
роботи працівників, які
не пройшли медичного огляду,
навчання, перевірки знань, інструктажу з охорони праці, безпеки
життєдіяльності, не мають допуску до
відповідних робіт або
порушують нормативно-правові акти
про охорону праці;
надсилати директору школи подання про притягнення до
відповідальності працівників, які
порушують вимоги щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності, та
заохочення працівників, котрі беруть
активну участь у
підвищенні безпеки і
поліпшенні умов навчання і праці.
Додаток 1
до Положення про службу охорони
праці, безпеки життєдіяльності
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
Служба
безпеки життєдіяльності
________________________________________________________
(найменування навчального закладу (установи)
П
Р И П И С
від
„___” ____________20___ р. №_______
Кому
________________________________________________________
(прізвище,
ім’я, по батькові, посада особи, якій
видається припис)
_____________________________________________________________
З
метою забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці та навчання пропоную Вам усунути недоліки і порушення:
№ з/п
|
Встановлені порушення і недоліки
|
Термін усунення недоліків і порушень
|
Примітка про виконання
|
Про виконання припису
після завершення вказаного в ньому терміну прошу повідомити письмово службі
БЖД.
Припис видав___________________________________ ________________ Підпис
Припис отримав_________________________________ ______________
Підпис
Додаток 2
До Положення про службу
охорони праці, безпеки життєдіяльності
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
П Е Р Е Л І К
документів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності
в загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
1. Акт Державної комісії про введення в дію навчального закладу з пакетом обов’язкової технічної документації (технічний паспорт).
2. Акт готовності навчального закладу до нового навчального року
(складається щорічно перед початком навчального року).
3. Акти - дозволи на проведення занять в навчальних майстернях і спортивних залах (майданчиках) (складаються щорічно перед початком навчального року).
4. Акти випробування спортивних снарядів і обладнання (складаються щорічно перед початком навчального року).
5. Акти - дозволи на проведення занять у кабинетах фізики, хімії, біології, інформатики.
6. Акти - дозволи на введення в експлуатацію обладнання в навчальних майстернях, лабораторіях (щорічно і після ремонту).
7. Наказ по навчальному закладу про покладання обов’язків за стан охорони праці, безпеки життєдіяльності (електрогосподарство, пожежна безпека, газове господарство тощо) (до початку навчального року).
8. Колективний договір (угода) з окремим розділом з охорони праці, безпеки життєдіяльності.
9. Акт перевірки виконання розділу з охорони праці, безпеки життєдіяльності колективного договору (2 рази на рік).
10. Посадові інструкції працівників з блоком питань з охорони праці, безпеки життєдіяльності з їх особистими підписами;
інструкції з охорони праці за професіями та видами робіт.
11. Документація з охорони праці, безпеки життєдіяльності повинна містить такі журнали:
- реєстрація вступного інструктажу з охорони праці для працівників (оформляється під час зарахування на роботу);
- реєстрація інструктажу з охорони праці на робочому місці – первинний, повторний, цільовий, позаплановий (оформляється на усіх працівників);
- реєстрація інструктажу з охорони праці з учнями під час трудового і професійного навчання – первинний, позаплановий, цільовий;
- реєстрація інструктажу з безпеки життєдіяльності з учнями – первинний, позаплановий, цільовий;
- реєстрація нещасних випадків з працівниками (з додатком актів за формами Н-1, НТ, Н-5 та НПВ);
- реєстрація нещасних випадків з учнями (з додатком актів за формою Н-Н)
-оперативного адміністративного-громадського контролю.
12. Програми проведення:
- вступного інструктажу з охорони праці з працівниками, учнями;
- вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності з учнями;
- первинного інструктажу з охорони праці з працівниками, учнями, безпеки життєдіяльності з учнями.
13. Акти (приписи) органів державного нагляду:
- охорони праці;
- санепідемнагляду;
- пожежнагляду;
- енергонагляду;
- котлонагляду тощо.
Ці акти можуть бути замінені на підписи в акті готовності навчального закладу до нового навчального року.
Документи про виконання приписів.
14. Протоколи перевірки:
захисного заземлення, опору ізоляції,
випробування засобів індивідуального захисту.
15. Законодавчі, нормативно-правові, інструктивні документи з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності (положення, інструкції, правила тощо).
16. Протоколи про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності.
17. Правила внутрішнього трудового розпорядку.
18. Плани евакуації учасників навчально-виховного процесу у випадку пожежі, інших надзвичайних ситуацій.
Додаток 3
до Положення про службу охорони праці,
безпеки життєдіяльності
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с.Чемерпіль
Паспорт кабінету______________________________________
Загальноосвітній навчальний заклад __________________________________________________________________
(назва навчального закладу)
Адреса____________________________________________________________
(поштова адреса навчального закладу)
Місце розташування кабінету ________________________________________
(поверх, № кабінету)
Загальна площа кабінету _________ м², лаборантської ___________м²
Меблі та обладнання:
столи учнівські _____________шт., стільці учнівські ___________шт.,
робочий стіл учителя ________шт., стільці вчителя, лаборанта ___шт.,
демонстраційний стіл ________шт., витяжна шафа ______________шт.,
дошка _____________________шт., магнітна дошка _____________шт.,
екран ______________________шт., принтер ___________________шт.,
комп’ютер __________________шт., сканер ____________________шт.,
ксерокс ____________________шт., проектор __________________шт.,
шафа ______________________шт., інше.______________________
Перелік навчально-наочних посібників і навчального обладнання:
№
|
Назва
|
Кількість і місце знаходження
|
|
Об’єкти натуральні
|
|
|
Підручники
|
|
|
Навчальні посібники
|
|
|
Методичні посібники
|
|
|
Приладдя
|
|
|
Реактиви
|
|
|
Інші матеріальні цінності кабінету
|
|
„___”____20___р.
Директор школи ________________ ______________________
Завідувач кабінету ________________ ______________________
Голова профкому _________________ ______________________
М.П. Додаток 4
до Положення про службу охорони
праці, безпеки життєдіяльності
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
ТАБЛИЦЯ СТРОКІВ ПЕРЕВІРКИ ОБЛАДНАННЯ
І ЗАХИСНИХ ЗАСОБІВ
№ з/п
|
Назва обладнання і захисних засобів
|
Терміни, форма перевірки
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
|
Вогнегасники
Опір ізоляції електромережі
Стан заземлення
Манометри в котельні
Драбини (стрем’янки) дерев’яні
Електродвигуни
Електровимірювальні прилади
Котли водогрійні всіх систем
Опалювальні системи
Питна вода
Випробування спортивних снарядів і обладнання Обладнання майстерень, лабораторій
Чищення електроламп від пилу
Чищення скла вікон
|
1 раз на рік, указати дату
Щорічно, протокол заміру
Щорічно, протокол заміру
1 раз на рік з клеймом на корпусі або склі (НПАОП 0.00-1.30-01)
1 раз на 6 місяців (п.7.1.35 НПАОП 0.00-1.30-01)
1 раз на рік, після ремонту і перед установкою (додаток 1,2 Правил технічної експлуатації електро-установок споживачів)
1 раз на 2 роки з встановленням клейма
Після закінчення опалювального сезону та після ремонту
Перед пуском та після ремонту (п.8 розділу 13 НПАОП 0.00-1.11-98)
Повинна мати температуру не менш як +8 і не більш як +20ºС(ДСанПіН 5.2.2.008-01)
Перед початком навчального року, складається акт
Перед початком навчального року і після ремонту, складається акт
1 раз на квартал або при забрудненні
2 рази на рік
|
НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль №
____
Про перевірку спортивного майданчика школи
На
виконання телефонограми відділу освіти районної державної адміністрації від
08.06.2015 року «Про перевірку спортивних снарядів на спортивних майданчиках»
та з метою запобігання виникнення нещасних випадків, травм під час навчально –
виховного процесу
НАКАЗУЮ:
1. Створити
комісію для перевірки і випробування спортивних снарядів на спортивному
майданчику у складі: голова комісії –
заступник директора з НВР Марченко Т.М., члени комісії: завгосп Гордієнко Н.А.,
голова профкому Бондаренко К.В.,
вчитель фізичної культури Бичок В.В.
2. Комісії
з перевірки і випробування спортивних снарядів на спортивному майданчику:
2.1. Провести випробування і перевірку на надійність і
встановлення та кріплення спортивного
інвентарю, спортивного обладнання і нестандартного обладнання на спортивному майданчику
школи.
2.2. Знайти несправності спортивного інвентарю,
спортивного
обладнання, нестандартного обладнання та
вжити всіх заходів щодо усунення несправності спортивних снарядів або списання
даного спортивного майна.
3.
Вчителю фізичної культури Бичку В.В.:
3.1. Слідкувати за справністю спортивного
обладнання, нестандартного обладнання, спортивного інвентарю і використовувати
вище перераховане майно за призначенням.
3.2.
Розпушити пісок під спортивними снарядами на спортивному майданчику школи.
4.
Ознайомити з наказом педагогічних працівників загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с. Чемерпіль під підпис відповідно до списку, що додається.
5.
Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль
Л.Ф.Лобач
НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль № ___
Про перегляд та затвердження інструкцій з охорони праці,
безпеки життєдіяльності
Відповідно
до плану роботи з охорони праці загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с.Чемерпіль, «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників
навчально – виховного процесу в установах і закладах освіти», затвердженого
наказом Міністерства освіти і науки України від 31.08.2001 року № 563,
«Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого наказом
Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 року №9 (ДНАОП 0.00-4.15-98) та з
метою попередження травматизму серед учасників навчально – виховного процесу,
підвищення персональної відповідальності за стан робочих місць
НАКАЗУЮ:
1.
Заступнику директора з навчально-виховної роботи Марченко Т.М. з 11 січня до 01
лютого 2016 року:
1.1.
переглянути та доопрацювати перелік інструкцій з охорони праці, який2
розроблено на підставі затвердженого штатного розпису відповідно до «Державного
класифікатора України. Класифікатора професій», Державних правил безпеки для
кабінетів підвищеної небезпеки, загальноосвітніх навчальних програм;
1.2.
опрацьований перелік, зміни чи доповнення до нього в разі зміни назв професій,
впровадження нових видів робіт чи професій подати на затвердження;
1.3.
затверджений перелік надати всім керівникам структурних підрозділів школи;
1.4.
згідно з вищезазначеним переліком переглянути та доопрацювати у відповідності
до змін чинного законодавства інструкції з охорони праці, безпеки
життєдіяльності та пожежної безпеки, електробезпеки та інші, термін дії яких закінчився;
1.5.
присвоїти кожній інструкції індивідуальний номер.
2.
Затвердити інструкції з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної
безпеки, електробезпеки та інші ( Додаток)
3.
Відповідальному за організацію роботи з охорони праці Марченко Т.М. забезпечити:
3.1.
контроль за своєчасним переглядом інструкцій у відповідності до вимог;
3.2.
реєстрацію і видачу інструкцій у журналах реєстрації та обліку видачі
інструкцій.
5.
Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль
Л.Ф.Лобач
Аркуш
ознайомлення працівників з наказом директора загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с.Чемерпіль «Про перегляд та затвердження інструкцій з охорони праці,
безпеки життєдіяльності» від 03 лютого 2016 р. № 14-аг
№ п/п
|
Назва посади
|
Прізвище, ініціали
|
Підпис
|
Дата ознайомлення
|
1
|
Заступник
директора
|
Марченко Т.М
|
03.02
|
Додаток 1
до наказу директора
загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с.Чемерпіль
№ ____від
____________р.
№ з/п
|
Назва інструкції
|
Номер
інструкції
(її код)
|
1
|
Інструкція з охорони праці директора школи
|
1-ОП
|
2
|
Програма вступного
інструктажу для працівників
|
1.1-ОП
|
3
|
Інструкція з охорони праці заступника директора школи.
|
2-ОП
|
4
|
Інструкція з охорони праці
первинного інструктажу
|
2.1-ОП
|
5
|
Інструкція з охорони праці повторного інструктажу
|
2.2-ОП
|
6
|
Інструкція з
охорони праці цільового інструктажу
|
2.3-ОП
|
7
|
Інструкція з охорони праці вчителя
|
3-ОП
|
8
|
Інструкція з охорони праці вчителя трудового навчання.
|
3.1-ОП
|
9
|
Інструкція з охорони праці вчителя фізики
|
3.2-ОП
|
10
|
Інструкція з охорони праці вчителя фізичної культури
|
3.3-ОП
|
11
|
Інструкція з охорони
праці для вчителя хімії
|
3.4-ОП
|
12
|
Інструкція з охорони
праці для вчителя біології
|
3.4-ОП
|
13
|
Інструкція з охорони праці для вчителя інформатики
|
3.5-ОП
|
14
|
Вихователь ГПД
|
4-ОП
|
15
|
Педагог – організатор
|
5-ОП
|
16
|
Практичний
психолог
|
6 - ОП
|
17
|
Завгосп
|
7- ОП
|
18
|
Бібліотекар
|
8- ОП
|
19
|
Сестра медична
|
9 - ОП
|
20
|
Класний керівник
|
10 - ОП
|
21
|
Кухар
|
11- ОП
|
22
|
Підсобний
працівник кухні
|
12 – ОП
|
23
|
Прибиральник
службових приміщень
|
13- ОП
|
24
|
Робітник з комплексного обслуговування будівель і
споруд
|
14 – ОП
|
25
|
Сторож
|
15- ОП
|
ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
|
||
26
|
Інструкція з охорони праці для учнів під час навчання в майстернях з
трудового навчання.
|
3.1.1-ОП
|
27
|
Інструкція з пожежної безпеки в майстернях з трудового навчання.
|
3.1.2-ОП
|
28
|
Інструкція з охорони праці під час чергування в
майстерні з трудового навчання.
|
3.1.3-ОП
|
29
|
Інструкція з надання першої допомоги у разі нещасного
випадку.
|
3.1.4-ОП
|
30
|
Інструкція з охорони праці під час виконання
лабораторно-практичних робіт.
|
3.1.5-ОП
|
31
|
Інструкція з охорони праці під час проведення
екскурсії.
|
3.1.6-ОП
|
32
|
Інструкція з охорони праці під час виконання електромонтажних
робіт.
|
3.1.7-ОП
|
33
|
Інструкція з охорони праці під час електропаяння.
|
3.1.8-ОП
|
34
|
Інструкція з охорони праці під час термічної обробки
металу.
|
3.1.9-ОП
|
35
|
Інструкція з охорони праці під час ручної обробки
деревини.
|
3.1.10-ОП
|
36
|
Інструкція з охорони праці під час пиляння деревини.
|
3.1.11-ОП
|
37
|
Інструкція з охорони праці під час стругання деревини.
|
3.1.12-ОП
|
38
|
Інструкція з охорони праці під час довбання, різання
деревини стамесками.
|
3.1.13-ОП
|
39
|
Інструкція з охорони праці під час складання столярних
виробів.
|
3.1.14-ОП
|
40
|
Інструкція з охорони праці під час свердління деревини.
|
3.1.15-ОП
|
41
|
Інструкція з охорони праці під час оздоблювання
виробів.
|
3.1.16-ОП
|
42
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на токарному
верстаті з обробки деревини.
|
3.1.17-ОП
|
43
|
Інструкція з охорони праці в слюсарній майстерні.
|
3.1.18ОП
|
44
|
Інструкція з охорони праці під час виконання слюсарних
робіт.
|
3.1.19-ОП
|
45
|
Інструкція з охорони праці під час рубання металу.
|
3.1.20-ОП
|
46
|
Інструкція з охорони праці під час випрямляння,
згинання листового металу та дроту.
|
3.1.21-ОП
|
47
|
Інструкція з охорони праці під час обпилювання.
|
3.1.22-ОП
|
48
|
Інструкція з охорони праці під час різання листового
металу ножицями.
|
3.1.23-ОП
|
49
|
Інструкція з охорони праці під час різання металу
ножівкою.
|
3.1.24-ОП
|
50
|
Інструкція з охорони праці під час нарізання метричної
різьби
|
3.1.25-ОП
|
51
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на
токарно-гвинторізному верстаті.
|
3.1.26-ОП
|
52
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на
свердлильному верстаті.
|
3.1.27-ОП
|
53
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на
настільному горизонтально-фрезерному верстаті.
|
3.1.28-ОП
|
54
|
Інструкція з охорони праці під час роботи з
використанням переносних електроінструментів (дриля, шліфувальної машини,
пилки, рубанка).
|
3.1.29-ОП
|
55
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на
фугувальному верстаті.
|
3.1.30-ОП
|
56
|
Інструкція з охорони праці під час роботи на
заточувальному верстаті
|
3.1.31-ОП
|
ФІЗИКА
|
||
57
|
Інструкція з охорони праці під час занять в кабінеті
фізики загальноосвітнього навчального закладу.
|
3.2.1-ОП
|
58
|
Інструкція з пожежної безпеки в кабінеті (лаборантській) фізики.
|
3.2.2-ОП
|
59
|
Інструкція з охорони праці з надання першої
(долікарської) допомоги потерпілим в кабінеті фізики
|
3.2.3-ОП
|
60
|
Інструкція з охорони праці при роботі з
електроприладами в кабінеті фізики
|
3.2.4-ОП
|
61
|
Інструкція з охорони праці з техніки безпеки при роботі
з скляним лабораторним посудом та іншими виробами їз скла в кабінеті фізики.
|
3.2.5-ОП
|
62
|
Інструкція з охорони праці під час роботи з використанням переносних
електроінструментів в кабінеті фізики.
|
3.2.6-ОП
|
63
|
№ 1. Ознайомлення з вимірювальними приладами.
Визначення ціни поділки шкали приладу.
№ 2. Вимірювання об’єму твердих тіл, рідин і газів.
№ 3. Вимірювання лінійних розмірів тіл та площі
поверхні.
|
3.2.7-ОП
|
64
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторної роботи № 4
Визначення періоду обертання та швидкості руху по колу.
|
3.2.8-ОП
|
65
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторної роботи №5 Вивчення коливання нетяного маятника.
|
3.2.9-ОП
|
66
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт № 6-12
№ 6. Вимірювання маси методом зважування
№ 7. Конструювання динамометра.
№ 8 .Дослідження
пружних властивостей тіл. Перевірка закону Гука.
№ 9. Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання.
№ 10. Вимірювання виштовхувальної сили. З'ясування умов
плавання тіла.
№ 11. Вивчення умови рівноваги важеля.
№ 12. Визначення ККД похилої площини.
|
3.2.10-ОП
|
67
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №1-4
№ 1. Вимірювання швидкості руху тіла..
№ 2. Вимірювання частоти обертання тіл.
№ 3. Дослідження коливань маятника.
№ 4. Вивчення характеристик звуку.
|
3.2.11-ОП
|
68
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт № 5-10
№ 5 Конструювання динамометра.
№ 6. Вимірювання сил за допомогою динамометра.
Вимірювання ваги тіла.
№ 7. Зважування тіл гідростатичним методом .
№ 8. Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання.
№ 9. З'ясування умов рівноваги важеля.
№ 10. Визначення ККД похилої площини.
|
3.2.12-ОП
|
69
|
Інструкція з
охорони праці при виконанні
лабораторних робіт № 11-14
№ 11. Вимірювання температури за допомогою різних
термометрів.
№ 12. Вивчення теплового балансу при змішуванні води
різної температури.
№ 13. Визначення ККД нагрівача.
№ 14. Вимірювання питомої теплоємності речовин.
|
3.2.13-ОП
|
70
|
Інструкція з охорони
праці при виконанні лабораторної
роботи № Дослідження взаємодії заряджених тіл.
|
3.2.14-ОП
|
71
|
Інструкція з охорони
праці при виконанні лабораторних робіт
№ 2-5
№2. Вимірювання сили струму
за допомогою амперметра
№3.Вимірювання електричної
напруги за допомогою вольтметра.
№4.Визначення опору
провідника за допомогою амперметра і вольтметра.
№5.Вивчення залежності
електричного опору від довжини провідника і площі його поперечного перерізу,
матеріалу провідника.
|
3.2.15-ОП
|
72
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №6-8
№ 6. Дослідження електричного кола з послідовним
з'єднанням провідників.
№ 7. Дослідження електричного кола з паралельним
з'єднанням провідників.
№ 8. Вимірювання потужності споживача електричного
струму.
|
3.2.16-ОП
|
73
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторної роботи №
9Дослідження явища електролізу.
|
3.2.17-ОП
|
74
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторної роботи № 10 Складання найпростішого
електромагніту та випробування його дії.
|
3.2.18-ОП
|
75
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №1-3
1.
Визначення
прискорення тіла при рівноприскореному русі.
2.
Визначення сил.
3.
Дослідження
рівноваги тіла під дією кількох сил.
|
3.2.19-ОП
|
76
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №4-9
4. Дослідження руху тіла під дією сили
тяжіння.
5.
Дослідження механічного руху з урахуванням закону збереження енергії.
6. Вивчення одного з ізопроцесів. 7. Визначення коефіцієнта поверхневого натягу рідини. 8. Вивчення модуля пружності речовини.
9.Вимірювання відносної
вологості повітря.
|
3.2.20-ОП
|
77
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №1-4
1.
Визначення ЕРС і
внутрішнього опору джерела.
2.
Дослідження електричного
кола з напівпровідниковим діодом.
3.
Вивчення явища
електромагнітної індукції.
4.
Дослідження
електричних кіл.
|
3.2.21-ОП
|
78
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №1-2
1.
Виготовлення
маятника і визначення його періоду коливань.
2.
Визначення
прискорення вільного падіння за допомогою маятника.
|
3.2.22-ОП
|
79
|
Інструкція з охорони праці при виконанні лабораторних робіт №1-5
1.
Спостереження
інтерференції та дифракції світла.
2.
Вимірювання
неперервного і лінійчастого спектрів речовини.
3.
Визначення
довжини світлової хвилі.
4.
Вивчення будови
дозиметра і складання радіологічної карти місцевості.
Вивчення треків
заряджених частинок за готовими фотографіями.
|
3.2.23-ОП
|
ФІЗКУЛЬТУРА
|
||
80
|
Інструкція з ОП під час навчально-виховного
процесу в спортивному залі.
|
3.3.1-ОП
|
81
|
Інструкція з ОП
загальні правила безпеки під час проведення занять з фізичної культури
і спорту для учнів.
|
3.3.2-ОП
|
82
|
Інструкція з правил поведінки учнів у спортивному залі
та спортивних майданчиках
|
3.3.3-ОП
|
83
|
Інструкція про заходи пожежної безпеки в спортивному
залі.
|
3.3.4-ОП
|
84
|
Інструкція з надання першої долікарської допомоги
під час уроків фізкультури.
|
3.3.5-БЖ
|
85
|
Інструкція з правил
випробування на
надійність спортивного обладнання та спортивного інвентаря.
|
3.3.6-ОП
|
86
|
Інструкція з БЖД при проведенні спортивно - масових
заходів.
|
3.3.7-БЖ
|
87
|
Інструкція з ОП під час занять спортивними іграми
|
3.3.8-ОП
|
88
|
Інструкція з ОП під час занять легкою атлетикою
|
3.3.9-ОП
|
89
|
Інструкція з ОП під час занять гімнастикою
|
3.3.10-ОП
|
90
|
Інструкція з ОП під час занять лижною підготовкою
|
3.3.11-ОП
|
ХІМІЯ
|
||
91
|
Інструкція з охорони
праці для учнів під час
занять в кабінеті (лабораторії хімії)
|
3.4.1-ОП
|
92
|
Інструкція з Інструкція з охорони праці
при роботi з
електроприладами в кабiнетi хімії
|
3.4.2-ОП
|
93
|
Інструкція з пожежної безпеки в
кабiнетi (лаборантськiй) хімії
|
3.4.3-ОП
|
94
|
Інструкція з надання першої (долікарської )медичної допомоги потерпілим в кабінеті хімії
|
3.4.4-ОП
|
95
|
Інструкція з охорони праці при роботі
з витяжною шафою в кабінеті хімії
|
3.4.5-ОП
|
96
|
Інструкція з охорони праці при роботі з аміаком водним в кабінеті хімії
|
3.4.6-ОП
|
97
|
Інструкція з охорони
праці при роботi з кислотами i лугами в кабiнетi хімії
|
3.4.7-ОП
|
98
|
Інструкція з охорони праці при роботі з
металічним натрієм в кабінеті хімії.
|
3.4.8-ОП
|
99
|
Інструкція з техніки безпеки при роботі з органічними
розчинниками в кабінеті хімії.
|
3.4.9-ОП
|
100
|
Інструкція з охорони
праці при роботі із скляним
лабораторним посудом та іншими виробами із скла в кабінеті хімії.
|
3.4.10 -ОП
|
101
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 1 “ Правила безпеки при роботі в
хімічному кабінеті з лабораторним
штативом, спиртівкою, газовим пальником, електронагрівачем. Вивчення будови полум’я.”
|
3.4.11-ОП
|
102
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи
№ 2 «Розділення неоднорідних
сумішей»
|
3.4.12-ОП
|
103
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи
№ 3 «Дослідження фізичних і
хімічних явищ»
|
3.4.13-ОП
|
104
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 4
«Добування кисню і вивчення
його властивостей»
|
3.4.14-ОП
|
105
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів № 1-5
Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення
зі зразками простих і складних речовин»
Лабораторний дослід №2 «Ознайомлення з фізичними властивостями
речовин»
Лабораторний дослід №3
«Проведення хімічних реакцій»
Лабораторний дослід № 4 «Виготовлення водних розчинів із
заданими масовими частками розчинених речовин»
Лабораторний дослід № 5 «Випаровування водних розчинів кислот і лугів індикаторами»
|
3.4.15-ОП
|
106
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 1
«Дослідження властивостей основних класів неорганічних
сполук.»
|
3.4.16.-ОП
|
107
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 2 «Розв’язування експериментальних задач»
|
3.4.17-ОП
|
108
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів №1-10.
№ 1 Дія розчинів кислот на індикатори.
№ 2 Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
№ 3 Дія розчинів лугів на індикатори.
№ 4 Взаємодія розчинів лугів із кислотами.
№ 5 Взаємодія нерозчинних основ з кислотами.
№ 6 Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.
№ 7 Взаємодія солей з металами.
№ 8 Взаємодія солей із лугами в розчині.
№ 9 Реакція обміну між солями в розчині.
№ 10 Розв’язування експериментальних задач.
|
3.4.18-ОП
|
109
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи №1 “Приготування розчину солі з певною масовою часткою
розчиненої речовини”
|
3.4.19-ОП
|
110
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 2 “ Реакції йонного обміну в
розчинах електролітів”
|
3.4.20-ОП
|
111
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 3
«Розв'язування
експериментальних задач»
|
3.4.21-ОП
|
112
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 4 «Властивості оцтової
кислоти»
|
3.4.22-ОП
|
113
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи № 5
«Розв'язування
експериментальних задач»
|
3.4.23-ОП
|
114
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів №1-4
№ 1 Виявлення йонів Гідрогену гідроксид –іонів у
розчині.
№ 2 Реакція обміну у розчинах електролітів з
випаданням осаду
№ 3 Реакція обміну у розчинах електролітів з
виділенням газу.
№ 4 Реакція обміну у розчинах електролітів з
утворенням води
|
3.4.24-ОП
|
115
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів №6-14
№6 Виготовлення моделей молекул вуглеводів
№ 7 Ознайомлення із зразками виробів із поліетилену.
№ 8 Досліди з гліцерином: розчинність у воді,
взаємодія з купрум (ІІ) гідроксидом.
№ 9 Дія оцтової кислоти на індикатори.
№ 10 Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами,
солями.
№ 11 Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
№ 12 Відношення крохмалю до води (розчинність,
утворення клейстеру)
№ 13 Взаємодія крохмалю з йодом.
№ 14 Кольорові реакції білків
|
3.4.25-ОП
|
116
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи №1 Взаємоперетворення карбонатів
і гідроген карбонатів.
|
3.4.26-ОП
|
117
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів №1-8
№1. Ознайомлення із зразками простих простих речовин
неметалів.
№2 Виявлення хлорид- іонів у розчині.
№3 Виявлення йонів амонію у розчині.
№ 4 Ознайомлення зі зразками природних сполук Сульфуру.
№5 Виявлення сульфат- іонів у розчині.
№6 Ознайомлення
зі зразками нітратів та солей амонію.
№7 Ознайомлення
зі зразками мінеральних добрив.
№8 Дослідження
властивостей мінералів.
|
3.4.27-ОП
|
118
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів №9-15
№ 9 Ознайомлення зі зразками металів
№10 Ознайомлення
зі зразками сполук Натрію і Калію.
№11 Ознайомлення
зі зразками сполук Кальцію і Магнію.
№12 Усунення накипу
з поверхні побутових приладів.
№13 Добування амоній гідроксиду і доведення його
амфотерності.
№14 Добування
ферум ІІ гідроксиду та ферум ІІІ гідроксиду
№15 Ознайомлення
зі зразками сплавів металів.
|
3.4.28-ОП
|
119
|
Інструкція з охорони
праці до практичної роботи №1 Виявлення забруднень
органічного походження з оверхні тканини.
|
3.4.29-ОП
|
120
|
Інструкція з охорони
праці до лабораторних дослідів
№1-9
№1Виготовлення моделей молекул парафінів.
№2 Ознайомлення зі зразками нафтопродуктів.
№3 Ознайомлення зі зразками продуктів коксування
вугілля та різних видів палива.
№4 Ознайомлення зі зразками пластмас.
№5 Ознайомлення зі зразками каучуків.
№6 Ознайомлення зі зразками натуральних, штучних і
синтетичних волокон.
№7 Ознайомлення зі змістом етикеток на харчових
продуктах.
№8 Ознайомлення зі змістом інструкцій до товарів
побутової хімії.
№9 Порівняння властивостей мила і синтетичних мийних
засобів.
|
3.4.30-ОП
|
БІОЛОГІЯ
|
||
121
|
Інструкція з охорони праці під час роботи в
кабінеті (лабораторії)
біології.
|
3.4.31-ОП |
122
|
Інструкція з охорони праці під час проведення занять у
кабінеті біології.
|
3.4.32-ОП |
123
|
Інструкція з пожежної безпеки в кабiнетi
(лаборантськiй) біології.
|
3.4.33-ОП |
124
|
Інструкція з надання
першої (долiкарської) медичної допомоги
потерпiлим в кабінеті
біології.
|
3.4.34-БЖ |
125
|
Інструкція з охорони праці під час проведення
лабораторних занять, практичних робіт, демонстраційних дослідів у кабінеті
біології
|
3.4.35-ОП |
126
|
Інструкція з
охорони праці при проведенні екскурсії з біології
|
3.4.36-ОП |
127
|
Інструкція з
охорони праці при роботі з
мікроскопом.
|
3.4.37-ОП |
ІНФОРМАТИКА
|
||
128
|
Інструкція з охорони праці для вчителя інформатики
|
3.5-ОП |
129
|
Інструкція з охорони праці під час роботи в кабінеті
інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання
|
3.5.1-ОП |
130
|
Інструкція з охорони праці
під час проведення занять у кабінеті інформатики та ІКТ навчання
|
3.5.2-ОП |
131
|
Інструкція з охорони
праці під час роботи на ЕОМ
|
3.5.3-ОП |
132
|
Інструкція з техніки
безпеки під час проведення практичних (лабораторних)
робіт па уроках інформатики
|
3.5.4-ОП |
133
|
Інструкція з пожежної
безпеки в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій
|
3.5.5-ОП |
Початкові класи
|
||
134
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності на уроках
трудового навчання в 1-4 класах
|
3.6 |
135
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час роботи з
колючими ріжучими предметами.
|
3.6.1
|
Загальні інструкції з БЖ та ОП для учнів
|
||
136
|
Інструкція вступного
інструктажу з безпеки життєдіяльності
для учнів початкових класів
|
1-БЖ |
137
|
Інструкція вступного
інструктажу з безпеки життєдіяльності
для учнів 5-11 класів
|
2-БЖ |
138
|
Інструкція первинного
інструктажу з безпеки життєдіяльності
пере початком зимових канікул для учнів 1-11 класів
|
3-БЖ |
139
|
Інструкція первинного
інструктажу з безпеки життєдіяльності
пере початком літніх канікул для учнів 1-11 класів
|
4-БЖ |
140
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів у разі надзвичайної ситуації.
|
5 - БЖ |
141
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності : «Правила поводження з маловідомими
предметами»
|
6 - БЖ |
142
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності
учнів при їзді на скутері, мопеді, велосипеді.
|
7 - БЖ |
143
|
Інструкція з безпеки для дітей під час прямування на запланований
захід.
|
8 - БЖ |
144
|
Інструкція з безпеки під час
перевезення дітей шкільним автобусом .
|
9 - БЖ |
145
|
Інструкція з безпеки для учнів при
проведенні позашкільних заходів
(екскурсій, туристичних походів, культпоходів ).
|
10 - БЖ |
146
|
Інструкція №3 з безпеки для учнів
при проведенні масових заходів (новий рік, дискотека, тощо) у навчальних
закладах.
|
11 - БЖ |
147
|
Інструкція з безпеки для учнів
під час чергування класу по закладу.
|
12 - БЖ |
148
|
Інструкція з безпеки для учнів
при виконанні робіт по прибиранню шкільної території.
|
13 - БЖ |
149
|
Інструкція з безпечного поводження учнів у
разі виявлення вибухонебезпечних предметів
|
14 - БЖ |
150
|
Інструкція з безпечного поводження учнів на
воді.
|
15 - БЖ |
151
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів під час тривалих святкових днів
(Великдень, травневі та інші свята)
|
16 - БЖ |
152
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів під час
весняних канікул
|
17 - БЖ |
153
|
Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів під час
осінніх канікул
|
18 - БЖ |
НАКАЗ
_________________ с. Чемерпіль №
____
Про заходи пожежної безпеки і підтримання
протипожежного режиму в школі у 2016/2017
н.р.
На виконання Закону
України "Про пожежну безпеку", Правил пожежної безпеки в Україні, а
також з метою підтримання необхідного рівня пожежної безпеки в школі
НАКАЗУЮ:
1. Призначити відповідальними
за пожежну безпеку в школі Гордієнко
Н.А.,
завгоспа школи.
2. Призначити
відповідальним за проходження працівниками школи спеціального навчання,
інструктажів і перевірки знань з питань пожежної безпеки МарченкоТ.М., заступника директора з навчально – виховної роботи.
3. Затвердити відповідальних осіб із числа
працівників школи за навчальними класами, кабінетами та іншими приміщеннями
школи в такому порядку:
№п/п
|
Прізвище та ініціали відповідальної
особи
|
За що відповідає
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
|
Лобач Л.Ф.
Марченко Т.М.
Бондаренко К.В.
Бичок Л.В.
Сарахан О.М.
Боровіцька М.В.
Лобач Л.Ф.
Барабанчук І.А.
Самайчук В.Л.
Бичок В.В.
Назаренко Т.К.
Худа Н.М.
Марченко В.В.
Гордієнко Н.А.
Косач С.М.
Барабанчук І.А.
Гордієнко Н.А.
Кливняк А.В.
Бережиленко Т.О.
Кливняк Л.В.
Заянчуковська О.С.
Альмужна О.В.
Собко О.Ф.
Косач С.М.
Гордієнко Н.А.
Гордієнко Н.А.
Гордієнко Н.А.
Нагорняк Л.С.
Гордієнко Н.А.
Косач С.М.
Косач С.М.
Кливняк О.П.
Сорока В.А.
Сорока В.А.
Шепета А.Д.
Шепета А.Д.
Косач С.М.
|
кабінет
директора
методичний
кабінет, к-т ЗДНВР
к-т
педагога
організатора
кабінет української мови і літерат.
кабінет
англ.. мови
к-т
зарубіжної л-ри
к-т математики
к-т
інформатики
к-т історії
спортзал,
роздягальні спортзалу
к-т хімії та біології, підсобка
к-т фізики, підсобка
комбінована
майстерня
к-т завгоспа
к-т робітника по ремонту
бібліотека, склад бібліотеки
роздягальня ІІ поверх
к-т психолога
1
клас
2
клас
3
клас
4 клас
к-т
музики
санвузол І поверх
щитова
рекреації І поверху
рекреації ІІ поверху
кабінет сестри медичної
вестибюль
евакуаційні
виходи
складова
їдальні
їдальня
зал для приготування їжі
зал
їдальні
котельня,
кімната для відпочинку
котельня,
машинний зал
зовнішній
туалет
|
4. Призначити відповідальних за утримання і
експлуатацію технічних засобів протипожежного захисту:
2.1. Гордієнко Н.А. – на всіх коридорах школи:
2.2. Марченко В.В. - комбінована майстерня;
2.3. Назаренко Т.К. – кабінет; хімії
2.4. Худа Н.М.- кабінет фізики;
2.5.Барабанчук І.А..- кабінет інформатики;
2.6. Бичок В.В.- спортивний зал;
2.7. Шепета А.Д..- котельня;
2.8.
Сорока В.А.- їдальня
5. Відобразити обов'язки щодо забезпечення пожежної
безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту у відповідних
посадових документах (функціональних обов'язках, інструкціях, положеннях тощо)
призначених даним наказом відповідальних осіб.
6. Встановити контроль за виконанням
відповідальними особами обов'язків щодо забезпечення пожежної безпеки.
7. Виговити і розмістити на видних місцях
спеціальні таблиці з інформацією про відповідальних за пожежну безпеку,
призначених цим наказом.
8. Затвердити Пам’ятки з пожежної безпеки в навчальних
кабінетах школи.
9. Затвердити плани евакуації з навчальних кабінетів та
приміщення школи.
10.
Заступнику директора з навчально-виховної роботи Марченко
Т.М.:
10.1. Первірити наявність інструкцій з
пожежної безпеки у кожному підрозділі школи;
10.2. Провести інструктажі з усіма працівникам
школи та перевірку знань зпожежної
безпеки.
10.3. З усіма працівниками, щойно прийнятими
на роботу (постійну або тимчасову) проводити
вступний протипожежний інструктаж.
10.4. До початку виробничої діяльності
безпосередньо на робочому місці проводити первинний протипожежний інструктаж.
Первинний протипожежний інструктаж повинні проходити:
-
усі новоприйняті на роботу (постійну чи тимчасову);
-
будівельники сторонніх організацій, які виконують в школі будівельно-монтажні,
ремонтні або інші роботи.
10.5
Не менше ніж раз на рік на робочому місці з усіма працівниками проводити
повторний протипожежний інструктаж.
10.6. Позаплановий протипожежний інструктаж
з працівниками проводити в разі виникнення таких обставин:
-
введення в дію нових або доопрацьованих нормативних актів з питань пожежної
безпеки (норм, правил, інструкцій, положень тощо);
-
зміна технологічного процесу, застосування нового або заміна чи
модернізація
наявного пожежонебезпечного устаткування;
-
висунення вимоги державних інспекторів з пожежного нагляду, якщо виявлено, що
працівники мають незадовільні знання правил пожежної безпеки на робочому місці,
не вміють діяти у разі пожежі й користуватися первинними засобами
пожежогасіння.
10.7. Проведення первинного, повторного,
позапланового та цільового протипожежних інструктажів проводити особисто.
10.8. Первинний, повторний та позаплановий
інструктажі завершувати перевіркою знань.
10.9. Про проведення усіх видів
протипожежних інструктажів, крім
цільового, у спеціальних журналах робити записи (окремо від інструктажів з
питань охорони праці) з підписами осіб, з якими проведено інструктаж, і тих
осіб, які його проводили. Запис про проведення цільового протипожежного
інструктажу робити в документі, що дозволяє виконання робіт (наряд-допуск,
дозвіл).
10.10. Не допускати до роботи осіб, які не
пройшли протипожежних інструктажів або виявили незадовільні знання.
10.11. Пожежно-технічний мінімум мають
обов’язок проходити проходити:
-
особи, які мають виконувати роботи на устаткуванні, обладнанні, апаратах, де
перебувають в обігу легкозаймисті та горючі рідини, горючі гази, речовини та
матеріали, здатні вибухати або горіти внаслідок взаємодії з водою, киснем
повітря та один з одним;
-
працівники складського господарства, де зберігаються пожежонебезпечні матеріали
та речовини;
-
інші категорії працівників, діяльність яких потребує глибших знань з питань пожежної безпеки та навичок у
разі виникнення пожежі.
10.12. Щороку з працівниками, зайнятими на
роботах з підвищеною пожежною небезпекою проводити перевірку знань з питань
пожежної безпеки. Для перевірки знань створити комісію у складі:
голова
комісії - головний інженер відділу
освіти;
члени
комісії: директор школи, голова
ПК, заступник директора з НВР.
11.
Ознайомити з наказом педагогічних працівників загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с. Чемерпіль під підпис відповідно до списку, що додається.
12.
Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Чемерпіль
Л.Ф.Лобач
Немає коментарів :
Дописати коментар